Bureau Tumi Pangalila
/ architectuur / onderzoek / projectbegeleiding /
medewerkers & adviseurs | bureau | contact | home | september 2009

















Voor meer informatie over het tekstproject, zie stichting Taalvorming te Amsterdam.
Het participatie project De Kindroute in de Pijp krijgt een tekstueel staartje.
Leerlingen schrijven verhalen bij hun eigen mozaiektegel.

overdruk uit de website van de katholieke basisschool de Avonturijn.

Kinderen van onze school hebben een bijdrage geleverd om het Kindlint in onze buurt: De Pijp, gestalte te geven. Zij hebben meegedacht over een veilige route tussen school, buurthuis, sporthal, kinderboerderij, speeltuin, naschoolse opvang e.d..
Het kindlint heeft gestalte gekregen in een kleurrijk tegellint dat opgenomen is in het trottoir. U heeft het ongetwijfeld door de buurt zien lopen. Eén van de eindpunten is te vinden bij de voordeur van onze school. Een aantal van deze tegels zijn ontworpen en gemaakt door kinderen van de Avonturijn.

Hieronder vindt u teksten die deze kinderen hebben gemaakt bij het zien van een foto van hun tegel.

Ik heb een regenboog gemaakt omdat ik iets origineels wou maken.
Geen vis, hartje of ster.
Ik was aan het nadenken over de kleuren, totdat ik op het idee van een regenboog kwam.
Dat ging ik maken!

Ik was op weg naar de meidenclub in het buurthuis toen ik merkte dat er iets in mijn schoen zat.
Ik keek naar beneden. Hé, ik stond op een Kind-linttegel!
Wacht eens even, hij was van mij. Hij was echt mooi geworden zeg.
Je zag echt dat het een regenboog was. Ik was heel tevreden.

Merel

Ik wou een auto maken omdat ik dat eerder heb gedaan en dat was toen goed gelukt.
Toen dacht ik: welke auto? De driewieler van Mister Bean, dacht ik.
Ik hou heel veel van de filmpjes van Mister Bean.
Toen ik mijn tegel zag bij de opening van het Kind-lint, dacht ik: wow, hij is goed gelukt.

Gianni

Ik kwam op het idee om een konijn te maken. Ik moest namelijk meteen denken aan mijn Chinese sterrenbeeld. Dat is het konijn.
Ook moest ik terugdenken aan mijn tante in Marokko. Die had veel konijnen waar ik heel veel mee speelde.
Toen ik mijn tegel zag, dacht ik: Hij is wel een beetje mislukt, het konijn lijkt wel gehandicapt.
Maar toch vind ik hem geslaagd. Ik hoop dat hij daar voor altijd blijft liggen.

Noura

Ik heb een hoed gemaakt, omdat ik dacht dat dat makkelijk was.
Toen ik bezig was, vond ik het te saai, dus had ik er hakken onder gemaakt.
Toen ik bij de opening de eerste Kind-linttegel zag, dacht ik: die van mij zal er ook wel tussen liggen.
Ik volgde het spoor van de mooie tegels. Toen zag ik die van mij en ik begon een beetje te blozen.
Mijn vriendinnen moesten lachen, en ik ook.

Tanisha

Ik heb een beer gemaakt, omdat ik zoveel van beren houd.
Ik heb thuis veel berenknuffels.
Mijn tegel was mooi en het was mijn eerste mozaïek die ik gemaakt heb.
Ik zag mijn tegel voor het eerst bij de opening van het Kind-lint.
Ik voelde mij heel trots toen ik mijn tegel zag.

Roby

Ik heb een dolfijn op mijn tegel gemaakt, omdat ik twee dolfijnenknuffels op mijn bed heb liggen.
Toen ik van school kwam, zag ik mijn tegel voor het eerst.
Ik schrok en keek heel snel naar de tegel. Ik herkende hem eerst niet. Maar toen ik heel goed keek, zag ik dat het wel mijn tegel was. Ik vond hem heel mooi.
Toen ik de tegel op school maakte, viel hij een beetje tegen, maar nu vond ik dat hij echt glom.
Ik was heel tevreden.

Fernando





naar homepage | Kindroute in de Pijp | Hilversum 14 september 2009 ©